Handels­betingelser

Handelsbetingelser gældende for køb på www.illumsbolighus.dk

Gældende fra juni 2021


Generelle oplysninger  

Illums Bolighus A/S, Amagertorv 10, DK-1160 København K, Telefon: 33141941

E-mail: online@illumsbolighus.dk, CVR-nr. 26573394

Bank: registreringsnummer 4319 | kontonummer 4783187558

Etableret i 1941


Har du spørgsmål vedrørende din ordre eller levering, er du velkommen til at kontakte Kundeservice: 33141941.

1. Afgivelse af ordre

Når du har afgivet en ordre på www.illumsbolighus.dk, vil vores system automatisk sende dig en e-mail, hvoraf det fremgår, hvilke varer du har bestilt (”Bestillingsoversigt”). Denne oversigt er ikke en juridisk bindende aftale. Illums Bolighus har derfor mulighed for at annullere din ordre som følge af leveringssvigt, trykfejl, tekniske problemer og lignende situationer.

Bindende ordrebekræftelse/faktura sendes først til dig, når vi har afsendt de varer, som du har bestilt. Aftalen er således først bindende, når du modtager ordrebekræftelsen.

2. Betaling

Du kan betale med følgende kreditkort:

Dankort, VISA/Dankort, VISA udenlandsk, EURO/Mastercard og Diners.

Ved at lægge en ordre på www.illumsbolighus.dk garanterer du, at oplysningerne vedrørende betaling af din ordre er gyldige og korrekte. Når din bestilling er accepteret og behandlet af Illums Bolighus, vil betaling ske.

Købet bliver først gennemført og trukket på din konto, når din ordre enten afsendes fra Illums Bolighus, eller når din ordre er klar til afhentning i Illums Bolighus på Amagertorv i København.

Det betalingskort, du anvender, skal være dit. Alle kredit-/betalingskortindehavere er genstand for valideringskontrol og godkendelse fra kortudstederen. Hvis udstederen af dit betalingskort afviser betalingen, vil Illums Bolighus ikke være ansvarlig for eventuelle forsinkelser eller manglende levering af din ordre. I tilfælde af at dit korts godkendelse og validering bortfalder, forbeholder Illums Bolighus sig retten til at annullere din ordre.

Kommunikation mellem betalingssystem og kortindehaver foregår via en krypteret SSL-forbindelse (Secure Socket Layer).

Ved bankoverførsel er du ikke beskyttet af indsigelsesordningen.

3. Levering i Danmark

Ved levering af møbler og større lamper i Danmark tillægges et fragtgebyr på mellem kr. 250,- og kr. 1.000,- afhængigt af ordrens størrelse. Leveringsgebyr vedrørende øvrige ordrer i Danmark starter på kr. 30,-. Afhenter du ikke din ordre i valgte pakkeshop og den derfor sendes retur til os, forbeholder Illums Bolighus sig retten til at debitere dig de omkostninger, som forsendelsen har påført Illums Bolighus for returnering til Illums Bolighus. Omkostningerne udgør mindst kr. 30,-.

Forventet leveringstid i Danmark er 1-5 hverdage efter, at din ordre er accepteret; under forudsætning af at produkterne er på lager. Vi tager forbehold for udsolgte eller udgåede varer. Ordrer indeholdende bestillingsvarer har som udgangspunkt en længere leveringstid. Leveringstiden for bestillingsvarer fremgår af www.illumsbolighus.dk ved det respektive produkt.

3.1. Sporing

Når din ordre er afsendt fra Illums Bolighus, modtager du en afsendelsesbekræftelse og et trackingnummer via e-mail. Med dette trackingnummer kan du følge din ordre fra den afsendes, til den ankommer til leveringsstedet. En forsendelse kan normalt spores 12 timer efter, at trackingnummeret er modtaget.

3.2. Afhentning i butik

Ordrer til afhentning i butik sker ved fremmøde i Kundeservice i butikken på Amagertorv, når du har modtaget besked om, at din ordre er klar til afhentning. Ved afhentning oplyses ordrenummer. Medbring gerne ID ved afhentning.

Frist for afhentning i butik er 14 dage regnet fra, at du modtager en besked fra os om, at ordren er klar til afhentning.

Afhentning kan ikke ske i øvrige Illums Bolighus butikker.

4. Levering til udlandet

Illums Bolighus leverer til hele verden. Fragt ved udenlandske forsendelser udregnes automatisk, før du gennemfører købet. Dette sker ud fra din ordres volumen og den angivne leveringsadresse. Du godkender fragten ved at gennemføre dit køb. Afhenter du ikke din ordre i valgte pakkeshop og den derfor sendes retur til os, forbeholder Illums Bolighus sig retten til at debitere dig for fragtprisen dvs. de omkostninger, som forsendelsen har påført Illums Bolighus for returnering til Illums Bolighus.

Leveringstid i Europa er 5-10 hverdage efter, at din ordre er accepteret under forudsætning af, at produkterne er på lager. Vi tager forbehold for udsolgte eller udgåede varer. Leveringstiderne er ikke garanteret og skal derfor betragtes som vejledende. Illums Bolighus kan ikke gøres ansvarlig for forsinkelse, såfremt de vejledende leveringstider ikke overholdes af et fragtfirma.

Forventet leveringstid uden for Europa er 10-15 hverdage efter, at din ordre er accepteret under forudsætning af, at produkterne er på lager. Leveringstiderne er ikke garanteret og skal derfor betragtes som vejledende. Illums Bolighus kan ikke gøres ansvarlig for forsinkelse, såfremt de vejledende leveringstider ikke overholdes af et fragtfirma eller af de lokale toldmyndigheder.

4.1. Skatter, afgifter og told

Skal du have sendt varer:

a)   fra et EU-land til et andet EU-land, skal du normalt ikke betale skatter og afgifter samt told, da handel EU-lande imellem er fritaget herfor efter reglerne om varernes frie bevægelighed inden for EU

b)   til et land uden for EU, skal du være opmærksom på, at varen kan blive tilbageholdt i tolden, og varen kan blive påført lokale skatter, afgifter samt told. Illums Bolighus påtager sig intet ansvar for skatter, afgifter og told

c)   Bestiller du fra et EU-land som registreret firma, skal du ikke betale moms, hvis du angiver VAT-nummer.

5. Fortrydelsesret

Du har 30 dages ret til at fortryde dit køb og dermed bytte eller returnere din vare, når du handler på www.illumsbolighus.dk.

De 30 dage tæller fra den dag, hvor du:

a)   har modtaget eller afhentet din vare

b)   får den sidste vare i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om flere forskellige varer, som er bestilt i én ordre, og som leveres enkeltvis

c)   får det sidste parti, eller den sidste del i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om levering af en vare, der består af flere partier eller dele.

Du kan ikke fortryde ved blot at nægte modtagelse af varen uden samtidig at give os tydelig meddelelse om dette.



5.1 Hvis du ønsker at bytte din vare til en anden

Ønsker du eks. at bytte til en anden størrelse eller farve, skal du lægge en ny ordre online og returnere den vare, du ønsker at bytte. Du anvender den forudbetalte returlabel til dette. Du skal selv betale udgifterne (kr. 40,-) for at sende varen retur, ligesom du bærer risikoen for varen under tilbagesendelsen. Sørg derfor for, at varen er pakket forsvarligt ind. Faktura skal vedlægges, når du sender varen retur. Varen skal returneres i original emballage, alle mærker skal sidde på varen og eventuel plombering må ikke være brudt.

Fristen for at sende varen retur fremgår af returlabel.

 

Adressen, hvortil du skal sende varen, er:

Illums Bolighus

c/o Prime Cargo

Nordager 28

6000 Kolding


Bemærk! Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav.

Du kan også vælge at bytte varen i en af vores fysiske butikker. Fristen er ligeledes 30 dage – se returlabel.

5.2. Hvis du vil have pengene retur

Ønsker du at returnere din vare, skal du anvende den forudbetalte returlabel. Du skal selv betale udgifterne (kr. 40,-) for returnering af varen, ligesom du bærer risikoen for varen under tilbagesendelsen. Sørg derfor for, at varen er pakket forsvarligt ind. Faktura skal vedlægges ved returnering af varer.

Fristen for at sende varen retur fremgår af returlabel. Vi betaler varens købspris tilbage. Det koster kr. 40,- at anvende returlabel. Varen skal returneres i original emballage, alle mærker skal sidde på varen og eventuel plombering må ikke være brudt.


Adressen, hvortil du skal returnere varen, er:

Illums Bolighus

c/o Prime Cargo

Nordager 28

6000 Kolding

Bemærk! Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav.

Det er også muligt at returnere varer i vores fysiske butikker. Medbring varen samt faktura. Hér gælder samme returneringsfrist på 30 dage. Vi returnerer varens købspris; ikke eventuelle leveringsomkostninger.

Visse varer kan i kraft af deres art ikke returneres med normal post. Dette gælder for møbler og større lamper. Udgifterne for returnering forventes højst at beløbe sig til kr. 2.000,-. Kontakt Kundeservice ved returnering af sådanne varer.

5.3. Varens stand, når du sender den retur

Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. Med andre ord – du kan prøve varen på samme måde, som hvis du prøvede den i en fysisk butik.

For at modtage hele købsbeløbet retur må du altså gøre det samme, som man kan i en fysisk butik. Du må afprøve varen, men ikke tage den i egentlig brug. Varen skal returneres i original emballage, alle mærker skal sidde på varen og eventuel plombering må ikke være brudt.

5.4. Tilbagebetaling af købsbeløbet

Hvis du fortryder dit køb, får du det beløb, du har indbetalt til os, tilbage; ekskl. leveringsomkostninger.

Det gælder imidlertid ikke, hvis:

a)   der er ekstra omkostninger som følge af dit eget valg af en anden leveringsform end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder

b)   du alene fortryder en del af din ordre, så tilbagebetaler vi ikke leveringsomkostningerne.

 

Vi gennemfører tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har indvilget i noget andet.

Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varen retur, medmindre du inden da har fremlagt dokumentation for at have returneret den.

5.5. Varer undtaget fortrydelsesretten

Følgende varetyper er undtaget fortrydelsesretten:


1. Levering af varer, som er fremstillet efter forbrugerens specifikationer eller har fået et tydeligt personligt præg. Eksempelvis varer påført gravering, sandblæsning eller anden personificering, specielle mål o.lign.


2. Levering af varer, som må antages at blive forringet eller forældet hurtigt.

Du kan miste din fortrydelsesret, hvis:

- du bryder forseglingen på varer, som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnet til at blive returneret og hvor forseglingen er blevet brudt efter leveringen. Eksempelvis hudplejeserier, kosmetik o.lign.

6. Reklamation

6.1. Hvis der er noget galt med varen?

Du har 24 måneders reklamationsret. Det betyder, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.

Det er selvfølgelig et krav, at reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af en fejlagtig brug af produktet eller forventelig slitage.


6.2. Hvor hurtigt skal jeg reklamere?

Du skal reklamere inden for ”rimelig tid” efter, at du har opdaget manglen ved varen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at manglen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig (din reklamationsret udløber dog 24 måneder efter levering af varen).

 

6.3. Hvordan reklamerer jeg?

Ønsker du at reklamere over et produkt, skal du kontakte online@illumsbolighus.dk eller tlf. nr. 33141941. Send os et billede af produktet sammen med beskrivelsen af fejlen – så detaljeret som muligt. Er der tale om transportskade, skal fotodokumentation sendes til os. Derudover skal emballagen gemmes, indtil sagen er afklaret.

Du betaler som udgangspunkt for omkostningerne til forsendelse af varen retur til os, indtil reklamationen er godkendt hos leverandøren.

Varen sendes til:

Illums Bolighus A/S

Amagertorv 10

Dk-1160 København K

Att.: Online

Når du returnerer varen, bedes du oplyse, hvad problemet er, så detaljeret som muligt. Bemærk! Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav eller lignende.

Husk, at varen altid skal sendes tilbage i forsvarlig emballage.

Er reklamationen berettiget, refunderer vi dine (rimelige) fragtomkostninger. Sørg derfor for at få en kvittering for din afsendelse.

7. Transportskade

Hvis der er tegn på, at varen har lidt skade under transporten til din adresse/dit afhentningssted, bedes du straks kontakte Kundeservice på tlf. 31141941 samt sende fotos til online@illumsbolighus.dk af:

·        Varen i emballagen (så det kan ses, hvorledes varen har været (u)beskyttet)

·        Emballagen fra forskellige vinkler

·        Shippinglabel

·        Skade(-rne) på selve varen

Gem emballagen indtil sagen er afklaret.

For varer, hvor originalemballagen ikke længere eksisterer, kan der ikke kræves erstatning.

8. Forbehold og ansvarsfraskrivelse

Vi tager forbehold for eventuelle afgiftsændringer, pris- og korrekturfejl, tekniske fejl, udsolgte varer og force majeure, herunder arbejdskonflikt og mangler ved eller forsinkelse af leverancer fra underleverandører. Vi gør os umage for at tilsikre at priser, tilbud, designnavne, leverandørnavne og anden information på vores hjemmeside står korrekt.


Forbehold for billedgengivelse 

Computerskærme kan være indstillet forskelligt og de kan variere meget i størrelse. Derfor kan farvegengivelser variere meget, alt efter skærmen. Illums Bolighus kan ikke garantere, at de farver, du ser på din skærm, afspejler den præcise farve, som varen har.


Illums Bolighus forsøger dog at beskrive varen bedst muligt. Du er altid velkommen til at kontakte Illums Bolighus’ kundeservice for yderligere information om varer.

 

9. Klageadgang

Hvis du vil klage over dit køb, skal du rette henvendelse til:

Illums Bolighus A/S

Amagertorv 10

Dk-1160 København K

Att.: Online

online@illumsbolighus.dk

Telefon: 33141941

Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du indgive en klage til relevante nævn på området, såfremt betingelserne herfor er opfyldt. En af betingelserne er, at du skal have rettet henvendelse til den erhvervsdrivende, inden du går videre.

·        Center for Klageløsning, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg

·        Center for Klageløsning, via Klageportalen for Nævnenes Hus her

·        EU-Kommissionens online klageportal. Denne er særligt relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her - http://ec.europa.eu/odr.

Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mailadresse online@illumsbolighus.dk.


Standardfortrydelsesformular 

(denne formular udfyldes og returneres kun, hvis fortrydelsesretten gøres gældende)


- Til:

Illums Bolighus A/S

Amagertorv 10

DK-1160 København K

Att.: online@illumsbolighus.dk

- Jeg/vi (*) meddeler herved, at jeg/vi (*) ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende i forbindelse med min/vores (*) købsaftale om følgende varer

- Bestilt den (*)/modtaget den (*)

- Forbrugerens navn (Forbrugernes navne)

- Forbrugerens adresse (Forbrugernes adresse)

- Forbrugerens underskrift (Forbrugernes underskrifter) (kun hvis formularens indhold meddeles på papir)

- Dato


(*) Det ikke relevante udstreges


 

10. Persondatapolitik

For at du kan indgå aftale med os og handle på www.illumsbolighus.dk, har vi brug for følgende oplysninger om dig:

·        Navn

·        Adresse

·        Telefonnummer

·        E-mailadresse

·        Oplysning om, hvad du har købt

Vi behandler dine personoplysninger med det formål at kunne levere varen til dig samt for at kunne behandle henvendelser vedrørende dit køb. Behandlingen sker efter reglerne i Illums Bolighus’ persondatapolitik. Heri kan du læse mere om, hvordan dine oplysninger behandles, hvornår de slettes, og hvilke rettigheder du har som registreret.